Most bukkantam rá, egy 2015 október 20-án, a BBC-nél megjelent riportra (http://www.bbc.com/news/magazine-34572482).

A cikkben leírják, hogy mielőtt egy gyógyszert hivatalosan piacra dobhatna egy gyógyszergyár, klinikai teszteken kell bizonyítaniuk, hogy jelentősen hatásosabbak a hatóanyagot nem tartalmazó kontroll szereknél, a placebóknál. A kutatók megdöbbenésükre azt tapasztalják, hogy az utóbbi 25 évben egyre csökken a különbség a hatóanyaggal rendelkező és a nem rendelkező szerek hatékonysága között. Ráadásul ez a különbség az USA-ban gyorsabban tűnik el, mint máshol.
A cikk ezután arról szól, hogy a kétségbeesett gyógyszeripari cégek milyen okokban keresik a jelenség magyarázatát. Ez rendkívül érdekes! Ugyanis arra a megállapításra jutottak, hogy az USA-ban engedélyezettek a gyógyszer reklámok, így az emberek jobban hisznek a gyógyszereknek. A másik ötlet, hogy a teszteket végző cégek alkalmazottai kedvesek a tesztalanyokhoz, ez okozza a placebók jobb teljesítményét. Izgalmas magyarázatok.

Tehát azt eleve tényként kezelik, hogy minél erősebben hisznek az emberek abban, hogy meg fognak gyógyulni, vagyis legalább abban, hogy valamitől jobban lesznek, akkor az be is fog következni. Ez nem is kérdés. A kérdés az, hogy mi az oka annak, hogy jobban hisznek valaminek! Ez azt jelenti, hogy a gondolat teremtő erejét vehetjük tudományosan igazoltnak. A jelenség valódi megértésével mégsem bíbelődik egyetlen akadémikus sem. Vagy ha mégis, nem kap nagy nyilvánosságot. Inkább, ha ez a téma szóba kerül, továbbra is csak legyintenek rá, és babonaságot, tudománytalanságot emlegetnek.
Pedig a placebo-effektus néven emlegetett jelenség egészen biztosan nem áll meg a hatóanyag nélküli szereknél. A hit/gondolat teremtő ereje az élet más területein éppen úgy működik, csak annak vizsgálata már végképp nem érdeke semmilyen üzleti csoportnak.

Nem is érdemes a továbbiakban sem arra várnunk, hogy mikor kap egy tudós Nobel-díjat azért, mert bebizonyítja az emberi gondolat teremtő erejét. Ez enélkül is éppen olyan jól működik mindenkinek most is.
Használni kell megtanulnunk a vállalkozásunkban!

Zavagyil Zoltán