Ráismer az embereire?

Ahogy nincs két teljesen egyforma ember, úgy két egyforma munkavállaló sincs. De vannak bizonyos jól körülírható viselkedési minták, amik alapján kategóriákba lehet őket sorolni. Ez azért lehet hasznos, mert így már könnyebb  velük bánni. Embertípusok, akikkel vigyáznia kell és akikre támaszkodhat!

Az alábbiakban részletezett főbb munkavállalói típusok felismerése és „semlegesítése”, vagy éppen felkarolása fontos része kell legyen egy vezető munkájának. Ha egy destruktív személyiség alattomosan és szabadon garázdálkodhat egy cégen belül, az felmérhetetlen károkat okoz.

„Felfelé nyal, lefelé tapos (Se..nyaló)”

A legtöbben közülük erkölcs nélküli jellemek. Mégis szeretik magukat úgy feltüntetni, mintha az erkölcs szobrát róluk mintázták volna. Talán ezt még ők maguk is elhiszik.

Törtetők. Szorgalmasak. A főnök látszólagos tisztelete azonban csak álarc. Valójában lenézik őt is, de a cél érdekében nem jelent nagy áldozatot, hogy feltétlen lojalitást színleljenek. A munkatársak és a beosztottak semmit nem jelentenek nekik. Csak színpadi kelléknek tekintik őket a saját szerepükhöz.

A besúgó szerepét is örömmel vállalják, hiszen még könnyebben tudnak így manipulálni. A rájuk bízott munkát alaposan, körültekintően igyekeznek elvégezni. Ha mégis hibáznak, a felelősséget másra kenik. Minden eszközzel igyekeznek a tökéletesség látszatát kelteni.

A főnök könnyen elhiheti, hogy személyében egy igazi bizalmast talált, akire mindenben támaszkodhat. Ez végzetes hiba lehet. Az ilyen ember amellett, hogy szétzilálja a közösséget, a főnökét is rendre megvezeti.

„Hangya”

Vele semmi baj nincs. Rá éppen azért kell figyelni, nehogy baja essen. Szorgalmas, lelkiismeretes, nagy munkabírású dolgozó. A munkaidejét az első perctől az utolsóig végigdolgozza. Hajlamos erőn felül teljesíteni. Betegen is bejár dolgozni, amíg bír. Általában az otthoni körülményei miatt az átlagosnál jobban kell neki a munka, a pénz. Ezért az igazságtalanságot is képes igen hosszan tűrni. Legfeljebb a közvetlen munkatársainak panaszkodik. Nem áll ki az érdekeiért. Mivel nincs vele gond, nem lázadozik, a főnökség számára szinte láthatatlan.

Az ilyen embereket fel kell deríteni és melléjük kell állni! Nagyon pozitív üzenete van a többi dolgozó felé, ha megbecsülést kapnak a hangyák! Míg ha észrevétlenek maradnak és csak kihasználják őket, abból azt a következtetést vonják le a kollégák, hogy lám, más módon kell érvényesülni, a tisztességes munkával semmire nem lehet menni ennél a cégnél.

„Pótolhatatlan”

Kevésnek érzi magát ahhoz, hogy a maga erejéből, a tudására, a munkájára támaszkodva betölthesse azt a szerepet, amire vágyik. Folyamatosan attól retteg, hogy valaki kiüti őt a pozíciójából.

Fontosságát úgy próbálja erősíteni, hogy a főnök lássa, nélküle nem, de legalábbis nem zökkenőmentesen mennek a dolgok. Éreztetni szeretné, hogy tudása, tapasztalata és rátermettsége nélkülözhetetlen a cég életében. Ezt egy nagyon egyszerű, de hatásos módszerrel éri el: visszatartja az információkat. Nem mond el mindent, vagy nem egyértelműen, esetleg nem a valóság minden részletét bontja ki. A lényeg, hogy ha valaki nélküle próbálja az adott feladatot megoldani, lehetőleg hibát kövessen el. Akkor jön ő, hogy „nem hiszem el főnök, hogy nélkülem még ezt sem tudják rendesen megcsinálni”.

A pótolhatatlan attitűd önállóan is gyakran megjelenik, de a se..nyaló eszközrendszerében is szinte mindig megtalálható.

„Megúszós”

Ő senkinek sem akar ártani. Nem szereti a munkáját, de nincs hozzá bátorsága, hogy váltson. Ezért megpróbálja eltalálni az „arany középutat”, azaz éppen annyit dolgozik, amennyi ahhoz kell, hogy a munkahelyét megőrizze. Legszívesebben láthatatlanná válna. Beleolvadna a környezetébe, mint a kaméleon. Minden esetben a könnyebb utat választja. Plusz munkát, újítást, racionalizálást ne is várjunk tőle! Ezek a szemében felesleges kockázatvállalást jelentenek. Csak felhívná vele magára a figyelmet. Nagyon gyakori mentalitás.

„Szirén”

Kifelé kedves, bűbájos, empatikus. A megtestesült jóindulat. Minden érdekli, mindenkit kifaggat, meghallgat. A megszerzett információkat elraktározza, és úgy használja fel, ahogy éppen az érdekeinek megfelel. Nem szerencsés az útjába állni. A fullánkja mérgező és nem fél használni!

A se..nyalóval rokon lélek, de még nála is veszélyesebb. A szirént nem lehet megváltoztatni, kicselezni. Óvatosan el kell távolítani a cégtől! Vigyázat, nagy valószínűséggel bosszút fog állni!

„Professzor”


Nagy tudású és még nagyobb egójú szakember. Elvárja, hogy kompetenciáját elismerjék. Szentül hiszi, hogy „jó bornak nem kell cégér”, azaz mindenki számára nyilvánvaló, hogy ő a szakma csúcsa, ő viszi a hátán a céget. Nem konspirál, nem alakoskodik. Ha a vezetőség elismeri a tudását, igényt tart a véleményére és segíti őt, hegyeket képes megmozgatni. Ezzel együtt természetesen az arca is egyre nagyobb lesz.

Nem könnyű vele együtt dolgozni, de megéri a fáradságot. Ha az elismerés elmarad, sértett lesz és befelé fordul.

Konklúzió

A vezető az információit ne csupán egy-két bizalmasától szerezze be, hanem szánjon időt arra, hogy a dolgozóival személyesen tartsa a kapcsolatot. Minél diverzifikáltabban, annál jobb. Ezzel több legyet is üthet egy csapásra. Sokkal több és megbízhatóbb információhoz jut, növeli a dolgozók lojalitását így az általános közérzetüket is. Ezeken keresztül pedig javulni fog a teljesítmény.